מכונת קפה טובה ואיכותית יודעת להפיק עבורנו קפה טרי ומעולה, עשיר בטעמים ובארומה. אבל כדי שהיא תמשיך לעשות את זה לאורך זמן רב ובאותה רמה של איכות, חשוב להקפיד על כמה פעולות תחזוקה בסיסיות: הפעולות הללו אינן מורכבות, לא גוזלות זמן רב, ודורשות השקעה מינימלית  לטובת הצטיידות בחומרי ניקוי וכדומה; אך מטרתן היא להאריך את חיי מכונת הקפה, למנוע תקלות, לחסוך זמן וכסף בטווח הארוך – וחשוב מכל: לאפשר לנו להמשיך וליהנות מהקפה שאנחנו כל כך אוהבים.

סוג מכונת הקפה משפיע על אופן התחזוקה שלה

קיים בשוק מגוון רחב של מכונות קפה הנבדלות ביניהן בפרמטרים כמו גודל, אופן פעולה, פונקציות אוטומטיות שונות וכן הלאה. בפועל, נהוג להבחין בין ארבעה סוגים של מכונות קפה, כל אחת ואופן התחזוקה שלה – כך שצריך קודם להבין מהו סוג המכונה שיש לכם:

מכונות קפה עם קפסולות

זה כנראה סוג מכונות הקפה הנפוץ ביותר בישראל, משום שהוא נוח לתפעול ויחסית תופס שטח קטן על השיש במטבח: רק להכניס קפסולת קפה, ללחוץ על כפתור – ובתוך כמה שניות הקפה מוכן! לא צריך למדוד את כמות פולי הקפה ולא לטחון, כי הכל כבר מוכן מראש בתוך קפסולות קפה במגוון בלתי נתפס של טעמים. 

מכונות קפה אוטומטיות 

אלה הן מכונות קפה ביתיות שבהן מטעינים פולי קפה במיכל ייעודי, וטוחנים אותם בלחיצת כפתור. קיימות בהן מספר תוכניות מוגדרות שניתן להתאים באופן אישי; וחוץ מהטענת הפולים במיכל, הכל מתבצע בצורה אוטומטית: הן קלות לתפעול, נוחות לשימוש, מייצרות קפה טרי וטוב, ואפילו לא יקרות בהשוואה למכונות קפה ידניות.

מכונות קפה ידניות 

מכונות מהסוג הזה בדרך כלל לא כוללות מיכל ייעודי נפרד לפולי קפה, ומצריכות שימוש במטחנה חיצונית. כך כל חובב קפה יכול לטחון את הקפה במידה שמתאימה להעדפות שלו, ולפיכך הקפה שמיוצר בעזרת מכונת קפה ידנית נחשב טוב יותר. מבחינת התחזוקה אין הבדל משמעותי בין מכונת קפה ידנית לאוטומטית.

מכונות קפה מקצועיות לבתי קפה

מכונות קפה כאלה פועלות על עקרונות דומים לאלה של מכונות קפה ידניות או אוטומטיות, וייחודן הוא בגודל ובהספק. מכונות קפה מקצועיות לבתי קפה מסוגלות, לטחון, לחלוט ולייצר הספקים גדולים מאוד של קפה, הן בו זמנית והן לאורך זמן רב.

איך לתחזק סוגים שונים של מכונות קפה

כאמור, הפעולות שיש לבצע לצורך תחזוקת מכונה קפה תלויות בסוג שלה – אבל באופן כללי חשוב להבין שכל מכונת קפה זקוקה לתחזוקה כזו או אחרת. הסיבה פשוטה: עם הזמן, הקפה שמופק מתוך מכונת קפה שאינה מתוחזקת כראוי עלול להיות באיכות הולכת ויורדת, עם טעמי לוואי מרירים שנעשים מורגשים יותר ויותר, והחמור מכל: הצטברות של אבנית העלולה לגרום לנזקים ממשיים עד כדי כך שלא תהיה ברירה אלא לפנות אל מעבדת תיקונים כדי לבצע בה טיפול מקיף.

במילים אחרות, תחזוקה שוטפת מונעת בעיות עתידיות. עדיף להקדיש כמה דקות וכמה שקלים לטיפול שגרתי במכונת הקפה מאשר להזניח אותה, לשתות קפה לא איכותי ולא טעים, ולהסתכן בצורך לשנע את המכונה למעבדה כדי לשלם אלפי שקלים על תיקון. כך תעשו זאת:

תחזוקת מכונות קפה עם קפסולות

עבור רוב מכונות הקפה על בסיס קפסולות קיימים חומר ייעודי לניקוי אבנית וקפסולה ייעודית לניקוי שומני קפה. חומרי הניקוי הללו מסוגלים להגיע לפינות הנסתרות של כל החלקים המעורבים בהכנת הקפה, לחטא אותם מחיידקים ולהמיס גרגרים או שאריות שומני קפה. עבור הסוג הזה של מכונות קפה, בדרך כלל זו תחזוקה מספיקה.

תחזוקת מכונות קפה אוטומטיות לבית

פעולות התחזוקה של מכונות קפה אוטומטיות נחלקות לשני חלקים. ראשית בהקשר המים, יש לדאוג שהשימוש השוטף יהיה במים רכים ונטולי אבנית. לשם כך ניתן להשתמש בפילטר או מרכך חיצוני, לעיתים להתקין פילטר בתוך המכונה עצמה, או פשוט למזוג את מי הברז אל תוך קנקן עם פילטר (כגון 'בריטה') ולהשתמש רק במים הללו. אפשרות אחרת היא להתקין פילטר מקצועי בברז המים עצמו, בדרך כלל מתחת לכיור, וכך המים שיוצאים מהברז הם מי שתייה רכים שניתן להשתמש בהם גם במכונת הקפה.

יחד עם זאת, המים באזורים מסוימים בישראל כל כך קשים, שלא תמיד ניתן לסנן מהם את כל האבנית; לכן אפילו שימוש במים רכים לא מייתר את הצורך בניקוי אבנית אחת לחודשיים או שלושה. לשם כך ניתן להשתמש בחומר להסרת אבנית, אותו שופכים במידה הנדרשת אל תוך מיכל ייעודי ומפעילים את התוכנה המוגדרת מראש לניקוי אבנית. ברוב מכונות הקפה הביתיות-אוטומטיות זהו תהליך שאורך 10-15 דקות. 

החלק השני של פעולות התחזוקה במכונות קפה מסוג זה קשור לשאריות שומני הקפה: אחת לזמן מה, בתלות במספר כוסות הקפה שהוגדר לכל מכונת קפה אוטומטית, המכונה עצמה תתריע בפני המשתמש על הצורך לבצע ניקוי שומני קפה. כדי לעשות זאת יש להכניס טבליה ייעודית לניקוי שומני קפה ולהפעיל את התוכנה המוגדרת מראש על ידי היצרן, שגם היא אורכת דקות ספורות בלבד.

תחזוקת מכונות קפה ידניות לבית

כפי שהוזכר קודם, תחזוקת מכונת קפה ידנית דומה מאוד לתחזוקת מכונת קפה אוטומטית: מומלץ להשתמש במים רכים כדי למנוע אבנית ולנקות את המכונה אחת לתקופה באמצעות טבליה או אבקת ניקוי ייעודית

יחד עם זאת, ראוי לציין כי יש מכונות קפה ידניות שצורת הדוד שלהן עשויה להקשות על המשתמש הביתי לטפל באבנית באמצעות חומר ייעודי. לכן מומלץ להקפיד אף יותר על הרחקת אבנית מהמים שנכנסים אל מכונת הקפה באמצעות פילטר או מרכך מים.

תחזוקת מכונות קפה מקצועיות לבתי קפה

מבחינת בעלי בית הקפה או הבריסטה שמפעיל את מכונת הקפה, פעולות התחזוקה דומות לאלה שהוזכרו לעיל באשר למכונות קפה ביתיות: אבקת ניקוי כדי לנקות את שאריות שומני הקפה, שימוש במים רכים וכן הלאה. בנוסף, למכונות קפה מקצועיות ניתנת בדרך כלל תחזוקה נוספת על ידי נותן השירות או על ידי בעלי בית הקפה.

 
סיכום

הן תחזוקה להרחקת אבנית והן תחזוקה לניקוי שאריות שומני קפה הן תורות שלמות הדורשות התמקצעות רבה, שניתן להעמיק ולהרחיב בהן עוד רבות. כל אחת מהן כוללת מגוון מדדים וכלים, אך הדגשים שהבאנו לעיל הם העיקריים והחשובים ביותר.

בשורה התחתונה חשוב לזכור: המשמעות של רכישת מכונת קפה לעסק או לבית היא האפשרות ליהנות מטעם עשיר של קפה משובח בכל רגע נתון. אלא ששימוש במכונה כזו לאורך זמן רב ובאותה רמת איכות של קפה מחייב הקפדה על תחזוקה שוטפת של המכונה. עשו זאת – ותמשיכו ליהנות מהקפה הנפלא שאתם אוהבים.