כדי ליהנות מקפה מושלם-באמת, צריך כמובן בלנד משובח, מכונת קפה מעולה וספל איכותי. על כך אין ויכוח. אבל אז, רגע לפני הלגימה הראשונה, מגיע הדובדבן שבקצפת – הפרזנטציה: ציור יפה שמעטר את הקצף יכול להעלות חיוך, להחמיא, לעורר השתאות ולשפר את מצב הרוח. אחרי שנהנה מהציור החום-לבן הקטן, מובטח לנו שחוויית הקפה תהיה נעימה יותר.

"לאטה ארט" היא בעצם שיטה של מזיגת חלב לתוך ספל אספרסו באופן כזה שהבדלי הגוונים, מהלבן של החלב ועד החום של האספרסו, יוצרים מעין ציור אסתטי על הקצף. זו תרבות שהתחילה בבתי קפה מתמחים, התפשטה אל בתי קפה שכונתיים ואפילו הגיעה אלינו הביתה. הרי אנחנו שותים קודם כל עם העיניים, ולכן נתענג הרבה יותר על ספל קפה שיש עליו ציור יפה של לב, תפוח, סמיילי או טווס, מאשר "סתם" קפה עם חלב מוקצף.

שיטות ליצירת לאטה ארט

קיימות כמה שיטות לציור בקפה שנהוגות בבתי הקפה בארץ ובעולם:.

שיטת המזיגה החופשית, שהיא גם השיטה הפשוטה ביותר לביצוע בבית, כשמה כן היא: מחזיקים ביד אחת את ספל הקפה, ביד שניה את כד החלב המוקצף, ומוזגים בעדינות את החלב. תנועות היד המוזגת, יחד עם ההבדלים בגובה ממנו נמזג החלב ובזוויות המזיגה – הם אלה שבזכותם נוצרים הציורים היפים שעל פני הקצף.

אפשר גם ליצור לאטה ארט פשוט בעזרת דיסקיות ייעודיות, שהן מעין תבניות בצורות שונות: ממלאים את ספל הקפה בחלב מוקצף, מניחים על הספל דיסקית עם צורה כלשהי, כגון סמיילי, שקוטרה רחב יותר מקוטר הספל, ומפזרים מעליה אבקה בצבע כהה (קקאו או קינמון). כשמסירים את הדיסקית, נותרת על החלב הבהיר הצורה שהייתה על הדיסקית.

שיטה אחרת ליצירת לאטה ארט מרשים היא שימוש בעט ייעודי: מתחילים במזיגה חופשית כפי שתואר לעיל, ואז מכניסים את העט המיוחד לעומק המשקה, שבו צבע הקפה חום כהה יותר, ומשתמשים בו כדי לצייר על הקצף הבהיר. בעזרת עט קישוט כזה, אפשר אפילו לכתוב על הקפה.

והשיטה המתוחכמת ביותר כיום לציור בקפה היא מדפסת ייעודית שמשתמשת בהזרקת קפה על חלב, בדומה להזרקת דיו על נייר. בעזרת מדפסת כזו ניתן להדפיס כמעט כל תמונה על כל ספל קפה. עם זאת, מדובר בהדפסה איטית יחסית, ולכן כדאי לזכור שמעבר לגימיק עצמו, הקפה עצמו עלול להתקרר, לאבד מאיכותו ולהיות פחות טעים.

איך אפשר לצייר בקפה בבית?

כל אחד וכל אחת יכולים ללמוד איך לצייר בקפה בבית. זאת בזכות אינספור מדריכים מצולמים ליצירת לאטה ארט בשיטת המזיגה החופשית, שאותם אפשר למצוא בחיפוש פשוט ברשת.

לאטה ארט מסתכם בשני דברים חשובים: ציוד ופרקטיקה. מבחינת הציוד ... פולי קפה משובחים, מכונת קפה טובה שמבצעת חליטה כראוי, עם כד איכותי להקצפת חלב וספל מתאים וככל שנצבור ניסיון בציור בקפה, מה שמצריך מעט למידה אבל הרבה מאוד סבלנות – נוכל גם אנחנו ליצור אמנות לאטה ארט מדהימה עבור המשפחה, החברים והאורחים שלנו.

דגשים ליצירת לאטה ארט מוצלח

פולי הקפה: ככל שהם יהיו טריים ואיכותיים יותר, כך נקבל מנת אספרסו טובה יותר, עם גוף, כמות שומן מספקת וקרמה איכותית – אלמנטים קריטיים להצלחת הציור בקפה.

כד החלב: כדי ליצור לאטה ארט מוצלח יש להשתמש עם כד הקצפה שמנמן עם פיה מעוגלת, או בכד צר וגבוה עם פיה בולטת.

כמות החלב: בין אם נשתמש בחלב פרה או בחלב צמחי כלשהו (סויה, אורז, שקדים וכדומה), בדרך כלל נזדקק לכמות של כמחצית כד חלב כדי שיהיה די חלב מוקצף להכנת ספל קפה אחד, כולל הציור.

טמפרטורת החלב: צריכה להיות מתחת ל-85 מעלות, אחרת המזיגה תהיה לא אחידה ועלול להיווצר טעם לוואי

מזיגת החלב: צריכה להיות אחידה ורציפה, לא מהירה מדי ולא איטית מדי.