מאצ'ה היא הרבה יותר מ"עוד סוג של תה". מאצ'ה היא משקה המכיל בתוכו עולם של מסורת רחוקה, הרמוניה עם הטבע, הערכה של רגעים חולפים בזמן – וסגולות בריאותיות. זו אחת הסיבות לכך שעוד ועוד מסעדות ובתי קפה מכניסים מאצ'ה לתפריט. יש גם כאלה שכבר מחליפים קפה במאצ'ה מדי פעם, ואם לא בשביל הטעם או הבריאות, אז בגלל האמנות.

מאצ'ה לנפש: הכאן והעכשיו

משקה המאצ'ה הגיעה לישראל מן המזרח הרחוק. מקורו מאותו צמח ממנו מכינים תה ירוק, וההבדל בין סוגי התה נובע מן האופן בו מעובדים העלים וכן מצורת החליטה. עבור תה המאצ'ה נהוג להשתמש בעלים שגדלו בצללים, ולכן צבעם ירוק עז והם מתקתקים יותר. עלים אלה נקטפים, מחוממים ומיובשים היטב, ואז נטחנים לאבקה דקה, ירוקה וריחנית.

תה מאצ'ה לא מגיע בתיון שנטבל במים רותחים, אלא סמל שתופס מקום של כבוד רב במסורת היפנית: נהוג להכינו בטקס מסורתי, עם כלים מיוחדים, באופן איטי ומחושב היוצר חוויה ייחודית של התבוננות פנימית, רוגע, טוהר והרמוניה. יש המאמינים שהטקס המסורתי של הכנת התה נועד לעודד אותם להעריך יותר - גם את המשקה עצמו, וגם את הרגע המדויק הזה בזמן, כאן ועכשיו, שעוד רגע יחלוף ולא ישוב עוד לעולם.

ויש כאלה ששותים תה מאצ'ה פשוט כי זה מאוד-מאוד בריא.

 לקניית מארזי תה >>

מאצ'ה לגוף: מה כל כך בריא במאצ'ה?

תה ירוק, באופן כללי, הוא משקה שמכינים מצמחים ולפיכך מכיל כמויות יפות של חומרים תזונתיים טובים לגוף. בפרט תה מאצ'ה, שמכינים באמצעות טחינת עלי התה עצמם (כלומר, להבדיל מחליטה ומיצוי), מכיל ערכים תזונתיים גבוהים יותר מתה ירוק רגיל. זו גם אחת הסיבות לכך שמספיקה כמות מדודה של תה מאצ'ה כדי להרגיש טוב יותר ואין צורך בשתיית כמויות גדולות כדי לחוש את ההשפעה המיטיבה על הגוף.

בין היתר, תה מאצ'ה מכיל ריכוזים גבוהים של ויטמין סי ונוגדי חמצון המגנים על תאי הגוף מפני מחלות ודלקות שונות. הוא גם מכיל ריכוז גבוה של קפאין לכל גרם תה, אם כי נדרשת כמות קטנה יחסית כדי להכין ספל תה מאצ'ה כך שבפועל בתה יש פחות קפאין מאשר בקפה.

בזכותה התכולה הבריאה של אבקת המאצ'ה, שתיית תה מאצ'ה עשויה לסייע לגוף בדרכים רבות. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות ברחבי העולם מגלים כי נוגדי החמצון שבמאצ'ה יכולים, למשל, לסייע בשמירה על רמת סוכר תקינה בדם, לשפר את תפקוד הלב, לחזק את ההגנה הטבעית של הגוף, להגן על המוח ועל יכולותיו הקוגניטיביות ועוד. לא רע בשביל ספל תה, וסיבה טובה להוסיף אבקת מאצ'ה גם למשקאות חמים אחרים, ואפילו לקינוחים כמו מאפים וגלידות.

מאצ'ה לחוויה: מאצ'ה לאטה ארט

העובדה שתה מאצ'ה מכיל כמות גבוהה יחסית של קפה לכל גרם אבקה, בשילוב הסגולות הבריאותיות שלו, מובילה רבים להוסיף את המאצ'ה לתפריט המשקאות היומי שלהם: או במקום לשתות קפה או בנוסף לכך. באופן כמעט טבעי, אותה מאצ'ה החלה להיטמע גם בתחום אחר שבו הקפה שלט ללא עוררין עד לאחרונה: אמנות הלאטה ארט.

כן, מתברר שאת כל היצירות שאפשר ליצור על ספלי קפה - מציורי לבבות ופרחים עד דמויות קצף תלת מימדיות - אפשר ליצור לא רק בגווני הלבן והחום שאליהם התרגלנו עד כה, אלא גם בגווני לבן וירוק. בכך קושרת עצמה אבקת המאצ'ה לא רק לרוגע ולהרמוניה, לבריאות הפיזית והקוגניטיבית, אלא גם לעושר הוויזואלי שלפני הלגימה – ובכך כל ספל של משקה מאצ'ה הופך להיות חוויה כוללת אחת גדולה, מעשירה ומענגת.

זוהי המאצ'ה: לנפש, לגוף ולחוויה – מדובר ביצירת אמנות של ממש.

איזו מאצ'ה נשתה היום?

רונפלדט הוא יצרן תה מוביל, ותיק וידוע מגרמניה, המייצר מגוון סוגים של תה משובח כבר משנת 1823. כן, חישבנו, זה יוצא בערך מאתיים שנה של תה.

התה של רונפלדט ידוע בכך הוא מיוצר מצמחי תה מובחרים שגדלים בתנאים אופטימליים בשלל מקומות בעולם – ובפרט בכל הקשור לתה מאצ'ה, לרונפלדט יש מענה הן לאלה שמבקשים להכין את התה בטקסט היפני המסורתי והן לאלה שמעוניינים אך ורק באפקט הבריאותי.

מאצ'ה הוראי (Matcha Horai): ערכה מושלמת להכנת תה מאצ'ה בגרסתה היפנית המסורתית, השלווה וההרמונית, כולל קערת חרס מרהיבה ובוחשן במבוק עדין. כל הטוב שבמאצ'ה כדי להכין תה מושלם, יחד עם כל התוספות שמיועדות עבור הנפש. מאצ'ה פרה-מיקס (Matcha Premix): כל מה שבריא במאצ'ה – מוכן לשתייה. רק להוסיף למשקה על בסיס חלב או פירות, ופשוט לשתות לבריאות, תרתי משמע. .