עד לפני כמה שנים, כאשר מישהו היה מזמין אותנו לקפה, הכוונה הייתה בדרך כלל לבוץ שחור או נס על בסיס אבקה מקופסת מתכת. אז, ההבדל היחיד בין סוגי קפה היה "תעשה לי חזק" מול "תעשה לי חלש". גם כשלמדנו להתקדם לאספרסו או קפוצ'ינו, נהגנו לשבת ל'קפה ומאפה' כאשר המאפה היה העיקר והקפה ליווה אותו כמעט במקרה.

היום אנחנו יודעים שזה לא היה "זה". קפה הוא הרבה יותר ממשקה חזק או חלש. אנחנו הרי לא שותים קפה כדי להרוות צימאון, אלא כדי ליהנות מהרגע. המגע בשפתיים ובבלוטות הטעם מעורר תחושות ומציף זיכרונות, וכך יוצר חוויה שבעצמה תהפוך לזיכרון נעים בפעם אחרת, אי שם בעתיד, בה נשב לקפה.

ההתקדמות האדירה שחלה בעשורים האחרונים בתחום הקפה בעולם, הן מבחינת ההבנה שקפה הוא עולם עשיר בטעמים ובניחוחות והן מבחינה טכנולוגית של ייצור מכונות קפה מקצועיות המיועדות למטבח הביתי – יצרה תרבות שלמה שסובבת סביב חוויות ותחושות. לא רק שהכרנו מושגים כמו מקיאטו וקרמה, למדנו גם לזהות בכל לגימה דקויות בחומציות של הקפה, בגוף, בטעם ובאפטר טייסט. התחלנו להבין שיש חשיבות גם לזני הפולים בתערובת הקפה, לאיכות המים, לטמפרטורה, ונוכחנו לדעת שקפה הוא קשת אינסופית של אפשרויות שרק התחלנו לגלות.
העובדה שמגבלות בריאות כפו עלינו ריחוק חברתי, ובכך מנעו מאיתנו לחוות את חוויית הקפה בבתי קפה או במשרדים בהם עבדנו, הובילה רבים להכיר טוב יותר את האפשרויות הקיימות להכנת קפה משובח בנוחות של הבית שלנו; וכיום, לאחר שהמגבלות הוסרו, אנחנו כבר נהנים ליצור חוויות משותפות עם משפחה וחברים שאנחנו מארחים אצלנו בבית לקפה, גם אם אין לצידו מאפה

כמו האספרסו מהפיאצה

המפגש הראשון שלנו עם קפה שאינו בוץ או נס מתרחש בדרך כלל כאשר אנחנו רוכשים או מקבלים במתנה מכונת קפה עם קפסולות: לוחצים על כפתור או שניים, ובתוך שניות ספורות נהנים מקפה נהדר, עם ארומה חזקה וטעמים מעניינים. כל עוד המכונה טובה והקפה שבקפסולה איכותי – מדובר בפשרה מוצלחת למדי עבור אלה שכבר הבינו כמה עמוקה יכולה להיות חוויית הקפה בבית.

אלא שעם הזמן, הפה והלשון מתרגלים. קפסולות קפה בטעמים שונים זה נחמד , אבל אלה עדיין קפסולות. קפה שנארז בוואקום, ולא קפה טרי שנטחן ממש עכשיו. זה אמנם דומה לאספרסו ששתינו בפיאצה ההיא באיטליה, אבל רק כמעט. אנחנו יודעים שהקפה יכול להיות אפילו יותר טוב, ומחפשים את הדרך לשפר את החוויה. זה השלב שבו אנחנו מתחילים לפזול אל מכונות הקפה המתקדמות יותר: מכונה אוטומטית שטוחנת פולי קפה, או מכונת קפה ידנית פשוטה.
ההבדל מורגש כבר בספל הראשון, ואז בכל ספל אחריו. הקפה נראה טוב יותר, שכבת הקרמה יפה יותר, מנעד הטעמים והניחוחות מתרחב. עלינו מדרגה, ביצענו התפתחות אמיתית בעולם הקפה. הפה והלשון מסופקים, אבל אחרי שנתיים או שלוש דווקא הלב מתעורר ומתחיל להציג סימני שאלה: זה הכול? האם באמת גילינו את כל מה שיש לגלות על קפה? או אולי אפשר להרחיב עוד את הגבולות שכבר הרחבנו, ולגלות איך החוויה יכולה להיות טובה אפילו יותר?
 

 

כן, קפה יכול להיות טוב אפילו יותר

השלב הבא הוא לרכוש מכונת קפה מקצועית לבית. מכונה גדולה, משוכללת, מפלצת יפהפייה של מתכת  וצבע. כזו שהרבה לפני שהיא משמשת להכנת קפה – היא רהיט. אמירה. כאשר זה הדבר הראשון שרואים ברגע שנכנסים הביתה, מכונת קפה כזו היא הצהרת גאווה של ממש.

אה, והיא גם מכינה קפה. יהיה היצרן אשר יהיה, מכונת קפה מסוג כזה תפיק קפה משובח, עשיר בטעמים וניחוחות, מכל סוגי הקפה או סגנונות הקלייה. בטמפרטורה מדויקת, עם קרמה מושלמת. קפה שיגרה ויאתגר את הפה והלשון בכל פעם מחדש, ויאפשר לנו, אוהבי הקפה, לחקור עוד ועוד אפשרויות ולהרחיב את מנעד הטעמים והניחוחות למקומות שלא חשבנו שאפשר בכלל להגיע אליהם. מי בכלל חשב, אז בתקופת הבוץ והנס, שחוויית שתיית הקפה יכולה לכלול אפטר טייסט פירותי? מי היה מאמין שמן המרירות של אספרסו קצר יכולים להתגלות בפה טעמים של שוקולד ואגוזים?

כאן, בשלב הזה ברומן הסוער שלנו עם הקפה, אנחנו כבר מסתכלים על אחרים שמסתפקים במכונות הקפה הפשוטות ויודעים: יש להם עוד דרך לעבור. הם חושבים שהם אוהבים קפה, אבל עדיין לא יודעים לאילו מקומות מופלאים יכול לקחת אותם ספל אספרסו בודד. אולי כדאי להזמין אותם פעם אלינו הביתה, להראות להם את הרהיט המפואר שניצב בגאון על השיש שלנו ולתת להם לטעום קפה כמו שצריך. קפה מושלם, כזה שאולי יהפוך להיות עבורם ה"אספרסו מהפיאצה" שאותו ישאפו לשחזר.