מכונת הקפה שלך ניצבת בגאווה על השיש - וממתינה. היא מוכנה להתעורר איתך בבוקר, לפנק אותך בסוף היום או בכל רגע אחר, ולהכין קפה משובח בתוך שניות. כזה שימלא את האוויר בניחוח נפלא, יענג את בלוטות הטעם וישאיר טעם נהדר על הלשון. כל מה שצריך לעשות הוא להכניס פנימה קפסולת קפה וללחוץ על כפתור או שניים.

אבל... יש כל כך הרבה סוגים. טעמים. צבעים. תערובות. איך מוצאים את האחת? איך בוחרים את הקפסולה שממנה יופק ספל הקפה הטוב ביותר?.

מה יש בתוך הקפסולה?

כשמכניסים קפסולות קפה שונות אל מכונת הקפה מקבלים קפה שונה – כלומר ההבדלים בין קפסולות קפה שונות נעוצים בתוכן שלהן. לכן, על מנת להבין טוב יותר כיצד לבחור את הקפסולה האידיאלית לקפה המושלם, כדאי להבין מה בדיוק כולל הבלנד, כלומר תערובת הקפה שבפנים.

ובכן, בעולם קיימים עשרות זנים שונים של פולי קפה. השניים המוכרים ביותר, בהם נעשה השימוש בתעשיית הקפה, הם ערביקה (כ-70% משוק הקפה בעולם) ורובוסטה (כ-30%):.

זן הערביקה נחשב לצמח מפונק למדי: הוא צומח אך ורק במקומות גבוהים, במדינות כמו קלומביה, דרום סודאן וקניה, שבהן אקלים טרופי ספציפי ביותר. הוא מעדיף לצמוח בצל, לא אוהב יותר מדי גשם, וגם תהליך הקציר והייבוש שלו מורכב. כתוצאה מהקפריזות הללו של הערביקה, עלות הפקת הקפה מן הזן הזה יקרה יותר. עם זאת, רבים רואים בערביקה את ה'קפה המקורי', והוא נוכח באופן משמעותי ברוב תערובות הקפה בשוק.

צמח הרובוסטה, לעומת זאת, הרבה פחות מפונק. גם הוא מעדיף אקלים טרופי, אבל צומח יפה בגבהים נמוכים, ופחות רגיש לשינויים במזג האוויר. גם תהליכי הקציר והייבוש של הרובוסטה נוחים יותר. זן הרובוסטה גדל במקומות כמו ויאטנם, הודו, ברזיל ואינדונזיה – ואמנם פחות יקר להפיק ממנו קפה, אך גם נחשב פחות איכותי מן הערביקה.

איך ההבדלים מתבטאים בקפה עצמו? לרוב יהיו לערביקה טעמים עדינים, מתקתקים, פירותיים ואפילו פרחוניים המזכירים טעמי אגוזים ושוקולד. מן הרובוסטה נרגיש טעמים מרירים וחזקים יותר, יש בה בערך פי שניים קפאין מאשר בערביקה, ושכבת הקרמה המתקבלת ממנה עבה ואיכותית יותר.

הקסם טמון בבלנד

בעוד שניתן להשיג בשוק קפסולות קפה המכילות מאה אחוז קפה מזן ספציפי יחיד, רוב הקפסולות מכילות תערובת כלשהי של שני הזנים. כך למשל ניתן להשיג תערובות קפה שיש בהן 90% ערביקה ו-10% רובוסטה, 80% ערביקה ו-20% רובוסטה וכן הלאה. באופן כזה ניתן ליהנות מספל קפה שיש בו טעמים עדינים בזכות הערביקה לצד טעמים מרירים, גוף חזק וקרמה איכותית בזכות הרובוסטה.

עם זאת, התערובת היא רק חלק מן הסיפור. גם אם ניקח שתי קפסולות שונות המכילות 100% ערביקה, עדיין ייתכן ביניהן שוני בטעמים, בארומה ובחוזק. זאת בשל הבדלים במאפיינים רבים נוספים של הקפה בתוך הקפסולה – כגון מידת הקלייה, עובי גרגירי הקפה לאחר טחינת הפולים וכן הלאה.

נשווה לדוגמה שני סוגי קפסולות קפה מתוצרת חברת האוסברנדט: גורמה לעומת אינטנסו. שני הסוגים מכילים 100% קפה ערביקה ומשניהם מתקבל קפה איכותי לאניני טעם, עם מרקם קטיפתי וארומה ריחנית. עם זאת, קפסולות קפה 'גורמה' מכילות בלנד אלגנטי המלווה בניחוח פירותי המזכיר הדרים; לעומת קפסולות קפה 'אינטנסו' המכילות טעמים מתובלים יותר, עם רמזים קלים של שוקולד ואגוזי לוז. וראו זה פלא: מצמח אחד מפונק להפליא, שגדל בצל על הר במדינה רחוקה, קיבלנו שני ספלי קפה שונים כמעט לגמרי!.

עניין של טעם, תרתי משמע

ככלל אצבע, אם אנחנו מעדיפים קפה איכותי עם טעמים עשירים, כדאי לבחור בקפסולות שיש בהן אחוז גבוה של קפה מזן ערביקה. לקפה חזק ומריר מוטב לבחור בקפסולות עם תערובת שיש בה יותר רובוסטה.

עם זאת, חשוב לזכור שתערובת הקפה בתוך הקפסולה היא שיקול משמעותי אבל לא היחיד. כדי ליהנות מספל קפה מושלם בכל פעם מחדש יש לקחת בחשבון גם שיקולים נוספים, כגון טמפרטורת המים באותה מכונת קפה מרהיבה שניצבת על השיש; אפילו לספל שממנו שותים את הקפה תיתכן השפעה על החוויה שנרגיש בחיך!.

לכן גם אם מצאת את קפסולת הקפה האידיאלית שמייצרת עבורך קפה משובח – עדיין, מדי פעם כדאי להתנסות בעוד סוגים, בלנדים וטעמים של קפה. מי יודע, אולי יש אי שם קפסולה טובה יותר, עם תערובת איכותית אחרת, שתפיק עבורך קפה אפילו יותר משובח.