קפה הוא עולם שלם

יש בו המון פינות נסתרות לגלות, קשת רחבה של תחושות, ואינספור הזמנות לחקור את העומק והעושר של טעמים וניחוחות. לגימה אחת מקפה איכותי יכולה להשליך אותנו אחורה בזמן ולהציף בנו זיכרונות, או לעצור את השעון וליצור רגע מופלא שננסה לשחזר בשארית חיינו. זהו הקפה: הרבה יותר מ"משקה ששותים בבוקר כדי להתעורר" או "משהו לשתות בפגישה". 

כראוי לעולם שלם שמבוסס על פולי קפה ושלל האפשרויות שניתן למצות מהם, יש בו שורה ארוכה של מושגים ייחודיים. הם עשויים להישמע משונים או משעשעים לאלה שמסתכלים מבחוץ, אבל אלה מונחים ששגורים בפיהם של חובבי קפה אניני טעם, ומשמשים אותם כדי לתאר את ספל הקפה ואת החוויה שהוא יוצר: לשם השוואה בין בלנדים שונים של קפה, או פשוט כדי להפוך למילים את התחושה שנוצרה בעקבות לגימת ספל אספרסו טוב.

אם תרצו לשוחח עם מביני עניין בתחום הקפה, צוות קרמה+ ישמח לעזור, לבינתיים הנה כמה מושגים בסיסיים שכדאי להכיר:

ערביקה

ערביקה הוא זן הקפה הנפוץ ביותר בעולם. פולי הערביקה מופקים מצמח שתנאי הגידול והקציר שלו מורכבים: הוא צומח רק בגובה רב, באקלים טרופי חם ולח, אבל לא אוהב יותר מדי שמש או גשם. בשל כך, מחיר הקפה המופק מזן זה גבוה יותר משל קפה מזן הרובוסטה. פולי קפה מזן ערביקה מעניקים לקפה טעם מעודן, פירותי, עם מרירות עדינה יחסית.

רובוסטה

רובוסטה הוא הצמח השני הנפוץ ביותר בעולם. פוליו מופקים מצמח שתנאי הגידול והקציר שלו נוחים יותר, הוא מניב תוצרת רבה יותר בתדירות גבוהה יותר - ולכן מחיר הקפה המופק ממנו נמוך יותר מזה של קפה מזן הערביקה. פולי הקפה מזן רובוסטה מעניקים לקפה קרמה עשירה, מרירות וחוזק.

גוף

"גוף" של קפה מתאר את התחושה שמרקם הקפה משאיר בחלל הפה, הלשון והחיך. זה אולי המונח המרכזי בעולם הקפה, משום שהוא מושפע משילוב זני הקפה שבתערובת, אופן הקלייה, מיצוי הטעמים והארומה מגרגרי הקפה ועוד. קפה יכול להיות קל, בינוני או כבד, וגם עבה, שטוח, עשיר או סמיך.

חמיצות

פולי הקפה מכילים חומציות טבעית, המורגשת בעיקר בפולי קפה מזן ערביקה או בתערובות קפה המכילות אחוזים גבוהים של ערביקה. חמיצות של קפה יכולה אף לרמז על אופן צמיחת הפולים ועל הקלייה שלהם. ככל שהחומציות גבוהה יותר, כך הטעם שיורגש בעת הלגימה יהיה מתקתק ופירותי יותר. מבחינת תיאורי החמיצות, הקפה יכול להיות עדין, רך, חד, דל או שטוח.

קפה מאוזן

המושג "איזון" של קפה מבטא את התחושה שנוצרת בפה לאחר הלגימה, כאשר הטעם, הגוף, החמיצות והאפטר טייסט משתלבים יחד. אם השילוב הזה יוצר תחושה שלמה, טובה ונעימה, נאמר שהקפה מאוזן, או עגול.

קרמה

קרמה היא אחד המדדים היפים ביותר לקפה איכותי, משום שאפשר לראות אותה ולא רק להרגיש את טעמה. אם ספל הקפה הוכן מפולים איכותיים, עם קלייה נכונה ובטמפרטורה מתאימה, אמורה להיווצר מעל הנוזל שכבה חומה-כתומה של שומנים וסוכרים (שנמצאים באופן טבעי בפולי הקפה). שכבה זו, שמתמוססת בתוך שניות ספורות ונעלמת אל תוך הקפה, היא הקרמה - וככל שהיא עבה וסמיכה יותר, כך הקפה איכותי יותר. נהוג לומר שקרמה היא עבה, סמיכה, ארומטית, בהירה או כהה.